Oikea tieto ja tietoturva

Häiriötilanteessa oikea tieto on erityisen olennaista

Paras tapa suojautua vääriltä tiedoilta on lähdekriittisyys:

  • Onko kyse tosiasioista vai mielipiteistä?
  • Kuka on tietojen lähettäjä? Entä alkuperäinen tekijä?
  • Onko tiedon alkuperäinen tekijä uskottava asiantuntija kertomaan kyseisestä asiasta?
  • Mikä on tietojen julkaisun tarkoitus? Onko tiedot julkaistu tunteita herättävällä tai muulla tavalla, jolla pyritään saamaan ihmiset reagoimaan siihen herkästi tai levittämään sitä?
  • Ovatko tiedot varmistettavissa jostakin muusta lähteestä?
  • Ovatko tiedot uusia vai vanhoja ja miksi tiedot ovat esillä juuri nyt?

Mitä voit itse tehdä?

  • Etsi tietoa – paras tapa löytää oikea tieto on verrata eri lähteitä.
  • Älä usko huhuihin – käytä monta uskottavaa lähdettä tarkistaaksesi, pitääkö tieto paikkansa.
  • Älä levitä huhuja – jos tiedot eivät vaikuta uskottavilta, älä levitä niitä edelleen. Suhtaudu kriittisesti erityisesti epämääräisten sivustojen uutisiin ja toisen käden tietoihin perustuviin väitteisiin.

Miten voit varmistua kuvien ja videoiden oikeellisuudesta?

  • Mistä kuvan/videon väitetään olevan peräisin?
  • Onko kuvaaja todella voinut olla kyseisessä paikassa?
  • Onko kuvassa jotain, mikä voi olla merkki sen muokkauksesta – kuten muusta kuvasta erottuvia kohtia tai jotain, mikä ei liity väitettyyn tapahtumaan?
  • Tarkista, onko sama kuva tai videosta otettu pysäytyskuva julkaistu jo aikaisemmin esimerkiksi Googlen käänteisellä kuvahaulla tai TinEye-kuvahaulla.

 

Nainen kuuntelee radiota

Viestintä häiriötilanteessa

Tietoyhteiskunta on riippuvainen sähköstä, tietotekniikasta ja tietoverkoista. Häiriö sähköverkossa vaikuttaa arkeen nopeasti. Häiriötilanteessa oikea tiedon saanti on tärkeää – mutta monet tiedonvälityskanavat toimivat sähköllä. Puhelinverkot on suunniteltu toimimaan sähkökatkojen aikana akkuvoimalla enintään muutaman tunnin.

Viestintää varten tarvitset:

  • Paristoilla toimivan radion ja varaparistoja
  • Puhelimen, jossa on virtaa
  • Täyteen ladatun varavirtalähteen, jolla saat puhelimen ladattua

Mistä saa tietoa?

  • Niin kauan kuin tietoliikenneyhteydet toimivat ja akut riittävät, nettiin pääsee hakemaan tietoa.
  • Luotettavia tiedonlähteitä ovat mm. Yleisradion kanavat, kunnan viestintäkanavat sekä sähkö- ja vesiyhtiöiden viestintäkanavat.
  • Lataa puhelimeesi 112 Suomi -sovellus. Kaikki vaara- ja muut viranomaistiedotteet välitetään siihen. Muista sallia sovellukselle sijaintisi käyttö, jotta saat tiedotteet.
Puhelin, jossa 112 Suomi -sovellus

Tietoturva on nykyään kaikkien arkipäivää

Tietoturvaa on esimerkiksi tietojen salaus, varmuuskopiointi sekä palomuurin, virustorjuntaohjelman ja varmenteiden käyttö.

Suojattu verkkoyhteys on turvallisen netinkäytön edellytys

  • Turvallisin verkkoyhteys on yleensä langallinen nettiyhteys tai henkilökohtaisen kännykkäliittymäsi mobiilidata.
  • Älä käytä turvattomia verkkoyhteyksiä kuten avoimia WLAN-verkkoja, joihin kirjautuminen ei edellytä salasanaa.
  • Lisää tarvittaessa verkkoyhteyden turvallisuutta käyttämällä VPN-ohjelmaa. Jos jaat verkon kännykästä kannettavalle tietokoneelle, tulee VPN-ohjelma käynnistää tietokoneelta, ei kännykästä.

Turvallinen kirjautuminen ja lataaminen

  • Käytä vain suojattua verkkoyhteyttä kirjautuessasi palveluihin ja sovelluksiin. Tarkista, että kirjautumista vaativat sivut käyttävät SSL-suojausta, jolloin osoitteen alussa on ”https” ja osoitteen vieressä on lukon kuva.
  • Käytä kaksivaiheista tunnistautumista kaikissa verkkopalveluissa ja sovelluksissa, joissa se on mahdollista.
  • Ota kirjautumisilmoitukset käyttöön verkkopalveluissa ja sovelluksissa. Näin saat tietää, jos joku muu kirjautuu tunnuksillasi.
  • Varmista aina, että verkkopalvelun kirjautumissivun URL-osoite on oikea. Väärä osoite on merkki tietojenkalastelusivusta.
  • Jos saat pyytämättä linkin, joka johtaa johonkin kirjautumista vaativalle sivulle, kyse on todennäköisesti tietojenkalastelusivusta.
  • Älä lataa tai avaa pyytämättä saamaasi liitetiedostoa. Näin vältät haittaohjelmia ja viruksia.
  • Lataa ja asenna sovelluksia ja ohjelmia vain luotettaviksi tietämistäsi sivustoista. Näin vältät haittaohjelmia ja huijaussovelluksia.
  • Tee viipymättä kaikki päivitykset käyttöjärjestelmään, ohjelmiin ja sovelluksiin – ne paikkaavat kriittisiä tietoturva-aukkoja.
  • Varmuuskopioi tärkeät tietosi ja tiedostosi pilvipalveluun tai toiselle laitteelle. Näin voit palauttaa ne tarvittaessa, jos normaalisti käyttämäsi laite hajoaa tai joutuu haittaohjelman saastuttamaksi.

Sormet läppärin näppäimistöllä.

Turvallinen salasana

  • Älä käytä samaa salasanaa eri palveluissa.
  • Mitä pidempi salasana on, sitä turvallisempi se on. Älä tyydy enää 8 merkkiin. Käytä salasanassasi isoja kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä.
  • Hyvä salasana on helppo muistaa, mutta vaikea arvata. Esimerkiksi tärkeät päivämäärät sekä lasten, lemmikkien ja urheiluseurojen nimet ovat huonoja salasanoja.
  • Kokonainen lause on hyvä salasana – lukuun ottamatta sanontoja ja yleisiä sitaatteja.
  • Kirjoitusvirheet, murre, puhekielen ilmaisut ja muu sanojen rikkominen vahventavat salasanaa.
  • Jos koet useiden eri salasanojen keksimisen ja muistamisen hankalaksi, voit käyttää salasanojen hallintaohjelmaa.
  • Panosta tärkeisiin salasanoihin, joita käytät unohtuneiden salasanojen palautukseen, kuten sähköpostin salasanaa.
  • Älä koskaan kerro kenellekään salasanojasi – edes viranomaiset eivät niitä sinulta kysy!

Testaa salasanakonetta ja kokeile miten nopeasti salasanasi voidaan murtaa.

Suojaa rahasi

  • Tee verkkomaksuja vain suojatun verkkoyhteyden kautta.
  • Käytä hyvämaineisia verkkosivustoja tehdessäsi ostoksia.
  • Älä klikkaa sähköpostimainoksen linkkiä. Siirry sivustolle esimerkki kirjoittamalla palvelun www-osoite suoraan selaimen osoitekenttään.
  • Maksa verkkokauppaostoksesi mieluiten luottokortilla. Jos olet maksanut ostoksen luottokortilla, eikä tilattu tavara saavukaan, voit hakea rahat takaisin luotonantajalta.

Suojaa tietojasi sosiaalisessa mediassa

  • Älä kerro henkilötietojasi tai muita tärkeitä asioitasi verkossa. Niitä voidaan käyttää apuna esimerkiksi tietomurroissa ja identiteettivarkauksissa.
  • Vältä sijaintisi jakamista sosiaalisessa mediassa. Näin rikollinen ei saa tietää, että kotisi on tyhjä ja vartioimatta.
  • Erilaiset huijaukset, tilausansat ja tietojenkalasteluviestit leviävät usein somepalveluissa kaapattujen tilien kautta. Jos saat epämääräisen viestin ”kaveriltasi”, tarkista sen oikeellisuus lähettäjältä.

Lasten turvallisuus verkossa

  • Keskustele lapsen kanssa, mitä sovelluksia ja verkkopalveluita on hyvä käyttää. Ole kiinnostunut siitä, millaisilla nettisivuilla lapsesi liikkuu.
  • Järjestä aikaa turvalliselle keskustelulle lapsesi kanssa. Näin voit saada selville, jos lasta pohdituttaa tai ahdistaa joku nettiin liittyvä asia.
  • Kerro lapselle turvallisuudesta internetissä ja sen ulkopuolella.
  • Esimerkiksi oman puhelinnumeron, nimen tai osoitteen kertominen tai omien kuvien lähettäminen tuntemattomille ei ole turvallista.
  • Sopikaa yhteiset pelisäännöt omien laitteiden ja netin käyttöön.

Lue lisää oman tietoturvasi parantamisesta Kyberturvallisuuskeskuksen sivuilta.

Tehtävät