Oikea tieto ja tietoturva
Häiriötilanteessa oikea tieto on erityisen olennaista
Paras tapa suojautua vääriltä tiedoilta on lähdekriittisyys:
- Onko kyse tosiasioista vai mielipiteistä?
- Kuka on tietojen lähettäjä? Entä alkuperäinen tekijä?
- Onko tiedon alkuperäinen tekijä uskottava asiantuntija kertomaan kyseisestä asiasta?
- Mikä on tietojen julkaisun tarkoitus? Onko tiedot julkaistu tunteita herättävällä tai muulla tavalla, jolla pyritään saamaan ihmiset reagoimaan siihen herkästi tai levittämään sitä?
- Ovatko tiedot varmistettavissa jostakin muusta lähteestä?
- Ovatko tiedot uusia vai vanhoja ja miksi tiedot ovat esillä juuri nyt?
Mitä voit itse tehdä?
- Etsi tietoa – paras tapa löytää oikea tieto on verrata eri lähteitä.
- Älä usko huhuihin – käytä monta uskottavaa lähdettä tarkistaaksesi, pitääkö tieto paikkansa.
- Älä levitä huhuja – jos tiedot eivät vaikuta uskottavilta, älä levitä niitä edelleen. Suhtaudu kriittisesti erityisesti epämääräisten sivustojen uutisiin ja toisen käden tietoihin perustuviin väitteisiin.
Miten voit varmistua kuvien ja videoiden oikeellisuudesta?
- Mistä kuvan/videon väitetään olevan peräisin?
- Onko kuvaaja todella voinut olla kyseisessä paikassa?
- Onko kuvassa jotain, mikä voi olla merkki sen muokkauksesta – kuten muusta kuvasta erottuvia kohtia tai jotain, mikä ei liity väitettyyn tapahtumaan?
- Tarkista, onko sama kuva tai videosta otettu pysäytyskuva julkaistu jo aikaisemmin esimerkiksi Googlen käänteisellä kuvahaulla tai TinEye-kuvahaulla.

Viestintä häiriötilanteessa
Tietoyhteiskunta on riippuvainen sähköstä, tietotekniikasta ja tietoverkoista. Häiriö sähköverkossa vaikuttaa arkeen nopeasti. Häiriötilanteessa oikea tiedon saanti on tärkeää – mutta monet tiedonvälityskanavat toimivat sähköllä. Puhelinverkot on suunniteltu toimimaan sähkökatkojen aikana akkuvoimalla enintään muutaman tunnin.
Viestintää varten tarvitset:
- Paristoilla toimivan radion ja varaparistoja
- Puhelimen, jossa on virtaa
- Täyteen ladatun varavirtalähteen, jolla saat puhelimen ladattua
Mistä saa tietoa?
- Niin kauan kuin tietoliikenneyhteydet toimivat ja akut riittävät, nettiin pääsee hakemaan tietoa.
- Luotettavia tiedonlähteitä ovat mm. Yleisradion kanavat, kunnan viestintäkanavat sekä sähkö- ja vesiyhtiöiden viestintäkanavat.
- Lataa puhelimeesi 112 Suomi -sovellus. Kaikki vaara- ja muut viranomaistiedotteet välitetään siihen. Muista sallia sovellukselle sijaintisi käyttö, jotta saat tiedotteet.

Tietoturva on nykyään kaikkien arkipäivää
Tietoturvaa on esimerkiksi tietojen salaus, varmuuskopiointi sekä palomuurin, virustorjuntaohjelman ja varmenteiden käyttö.
Suojattu verkkoyhteys on turvallisen netinkäytön edellytys
- Turvallisin verkkoyhteys on yleensä langallinen nettiyhteys tai henkilökohtaisen kännykkäliittymäsi mobiilidata.
- Älä käytä turvattomia verkkoyhteyksiä kuten avoimia WLAN-verkkoja, joihin kirjautuminen ei edellytä salasanaa.
- Lisää tarvittaessa verkkoyhteyden turvallisuutta käyttämällä VPN-ohjelmaa. Jos jaat verkon kännykästä kannettavalle tietokoneelle, tulee VPN-ohjelma käynnistää tietokoneelta, ei kännykästä.
Turvallinen kirjautuminen ja lataaminen
- Käytä vain suojattua verkkoyhteyttä kirjautuessasi palveluihin ja sovelluksiin. Tarkista, että kirjautumista vaativat sivut käyttävät SSL-suojausta, jolloin osoitteen alussa on ”https” ja osoitteen vieressä on lukon kuva.
- Käytä kaksivaiheista tunnistautumista kaikissa verkkopalveluissa ja sovelluksissa, joissa se on mahdollista.
- Ota kirjautumisilmoitukset käyttöön verkkopalveluissa ja sovelluksissa. Näin saat tietää, jos joku muu kirjautuu tunnuksillasi.
- Varmista aina, että verkkopalvelun kirjautumissivun URL-osoite on oikea. Väärä osoite on merkki tietojenkalastelusivusta.
- Jos saat pyytämättä linkin, joka johtaa johonkin kirjautumista vaativalle sivulle, kyse on todennäköisesti tietojenkalastelusivusta.
- Älä lataa tai avaa pyytämättä saamaasi liitetiedostoa. Näin vältät haittaohjelmia ja viruksia.
- Lataa ja asenna sovelluksia ja ohjelmia vain luotettaviksi tietämistäsi sivustoista. Näin vältät haittaohjelmia ja huijaussovelluksia.
- Tee viipymättä kaikki päivitykset käyttöjärjestelmään, ohjelmiin ja sovelluksiin – ne paikkaavat kriittisiä tietoturva-aukkoja.
- Varmuuskopioi tärkeät tietosi ja tiedostosi pilvipalveluun tai toiselle laitteelle. Näin voit palauttaa ne tarvittaessa, jos normaalisti käyttämäsi laite hajoaa tai joutuu haittaohjelman saastuttamaksi.
Turvallinen salasana
- Älä käytä samaa salasanaa eri palveluissa.
- Mitä pidempi salasana on, sitä turvallisempi se on. Älä tyydy enää 8 merkkiin. Käytä salasanassasi isoja kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä.
- Hyvä salasana on helppo muistaa, mutta vaikea arvata. Esimerkiksi tärkeät päivämäärät sekä lasten, lemmikkien ja urheiluseurojen nimet ovat huonoja salasanoja.
- Kokonainen lause on hyvä salasana – lukuun ottamatta sanontoja ja yleisiä sitaatteja.
- Kirjoitusvirheet, murre, puhekielen ilmaisut ja muu sanojen rikkominen vahventavat salasanaa.
- Jos koet useiden eri salasanojen keksimisen ja muistamisen hankalaksi, voit käyttää salasanojen hallintaohjelmaa.
- Panosta tärkeisiin salasanoihin, joita käytät unohtuneiden salasanojen palautukseen, kuten sähköpostin salasanaa.
- Älä koskaan kerro kenellekään salasanojasi – edes viranomaiset eivät niitä sinulta kysy!
Testaa salasanakonetta ja kokeile miten nopeasti salasanasi voidaan murtaa.
Suojaa rahasi
- Tee verkkomaksuja vain suojatun verkkoyhteyden kautta.
- Käytä hyvämaineisia verkkosivustoja tehdessäsi ostoksia.
- Älä klikkaa sähköpostimainoksen linkkiä. Siirry sivustolle esimerkki kirjoittamalla palvelun www-osoite suoraan selaimen osoitekenttään.
- Maksa verkkokauppaostoksesi mieluiten luottokortilla. Jos olet maksanut ostoksen luottokortilla, eikä tilattu tavara saavukaan, voit hakea rahat takaisin luotonantajalta.
Suojaa tietojasi sosiaalisessa mediassa
- Älä kerro henkilötietojasi tai muita tärkeitä asioitasi verkossa. Niitä voidaan käyttää apuna esimerkiksi tietomurroissa ja identiteettivarkauksissa.
- Vältä sijaintisi jakamista sosiaalisessa mediassa. Näin rikollinen ei saa tietää, että kotisi on tyhjä ja vartioimatta.
- Erilaiset huijaukset, tilausansat ja tietojenkalasteluviestit leviävät usein somepalveluissa kaapattujen tilien kautta. Jos saat epämääräisen viestin ”kaveriltasi”, tarkista sen oikeellisuus lähettäjältä.
Lasten turvallisuus verkossa
- Keskustele lapsen kanssa, mitä sovelluksia ja verkkopalveluita on hyvä käyttää. Ole kiinnostunut siitä, millaisilla nettisivuilla lapsesi liikkuu.
- Järjestä aikaa turvalliselle keskustelulle lapsesi kanssa. Näin voit saada selville, jos lasta pohdituttaa tai ahdistaa joku nettiin liittyvä asia.
- Kerro lapselle turvallisuudesta internetissä ja sen ulkopuolella.
- Esimerkiksi oman puhelinnumeron, nimen tai osoitteen kertominen tai omien kuvien lähettäminen tuntemattomille ei ole turvallista.
- Sopikaa yhteiset pelisäännöt omien laitteiden ja netin käyttöön.
Lue lisää oman tietoturvasi parantamisesta Kyberturvallisuuskeskuksen sivuilta.