Kotivara tarkoittaa vettä, ruokaa, lääkkeitä ja tarvikkeita, joita kannattaa varata kotiin häiriötilanteen varalle.
Kotivara
Kotivara auttaa esimerkiksi sähkökatkon aikana tai jos ulos ei voi mennä. Suunnittele sinulle ja perheellesi sopiva kotivara ja hanki se. Käytä kotivaran vettä, ruokaa ja tarvikkeita normaalisti, mutta osta aina uutta tilalle. Näin tiedät, että sinulla on aina tarpeeksi suuri kotivara.
Mitä kotivarassa täytyy olla?
Vettä
- Ihminen tarvitsee joka päivä noin 2 litraa vettä juomiseen. Jokaiselle perheenjäsenelle täytyy siis olla ainakin 6 litraa vettä kotivarassa. Silloin juomavesi riittää kolmeksi päiväksi.
- Vettä tarvitaan myös ruoanlaittoon ja peseytymiseen.
- Yhteensä ihminen tarvitsee 1–2 ämpärillistä vettä vuorokaudessa.
Kotona täytyy olla myös puhtaita vesiastioita, joissa on kansi.
Ruokaa
- Valitse kotivaraan ruokaa, jota muutenkin syöt.
- Valitse ruokaa
- joka säilyy kauan
- joka ei tarvitse kypsennystä tai kypsyy nopeasti
- jonka kypsentämiseen tarvitaan vain vähän vettä.
Syö ensin ruoka, joka pilaantuu nopeimmin. Tällaisia ovat esimerkiksi hedelmät ja tuoretuotteet, kuten maito.
Tarvikkeita
- Mieti, mitä lääkkeitä ja tarvikkeita sinä ja perheenjäsenesi käytätte joka päivä. Varmista, että niitä on aina jokaiselle ainakin kolmeksi vuorokaudeksi.
- Mieti myös, mitä tavaroita tarvitsette sähkökatkon aikana. Ne voivat olla tavaroita, joita käytät vain harvoin, kuten taskulamppu.
Esimerkki kotivarasta
-
- puhtaita vesiastioita, joissa on kansi
- pullovettä
- ruokaa, jota on helppo valmistaa ja joka sopii kaikille perheenjäsenille
- ruokaa ja vettä lemmikkieläimille
- radio, joka toimii paristoilla
- taskulamppu, joka toimii paristoilla
- paristoja
- ladattu varavirtalähde, esimerkiksi puhelinta varten
- retkikeitin, polttoainetta ja tulitikut
- vähän käteistä rahaa
- välttämättömät lääkkeet
- joditabletteja
- muovipusseja ja vessapaperia
- hygieniatarvikkeita, esimerkiksi kosteuspyyhkeitä, käsidesiä ja hammastahnaa
- ensiaputarvikkeet
- palovaroitin
- käsisammutin tai sammutuspeite
- ilmastointiteippi
- polttopuita, jos kotona on takka tai puu-uuni