Sähkökatko tarkoittaa, että sähkön jakelussa on vikaa. Sähköt voivat katketa esimerkiksi sähköverkon vian tai myrskyn takia.
Sähkökatko
Sähkökatkon aikana kodin sähkölaitteet ja lämmitys eivät toimi. Kotona voi olla pimeää ja kylmää, ja hanavettä tai WC:tä ei voi käyttää. Lue, miten varaudut sähkökatkoon ja miten toimit sen aikana.
Yleisiä ohjeita
Jos kotisi valot tai televisio sammuvat, syynä voi olla vika itse laitteessa tai sähkökatko.
Kokeile ensin, syttyvätkö valot muissa huoneissa ja toimivatko muut sähkölaitteet. Tarkista sulaketaulusta, että sulakkeet ovat ehjät.
Tarkista Sähkökatkokartasta netistä, onko alueellasi sähkökatko.
Jos huomaat ulkona, että sähkölinja on vaurioitunut tai sen päälle on kaatunut puu, ilmoita asiasta sähköyhtiölle. Älä koske sähkölinjaan, sillä se on hengenvaarallista.
Ennen sähkökatkoa
Sähkökatko voi alkaa äkkiä, jos esimerkiksi myrsky kaataa puun sähkölinjan päälle. Joskus sähkökatko kestää monta päivää.
Pärjäät sähkökatkon aikana, kun kotonasi on aina kotivara:
- vettä ja ruokaa ainakin kolmeksi päiväksi
- taskulamppuja, pattereita, kynttilöitä ja tulitikkuja
- lämpimiä peittoja ja vaatteita
- käsidesiä tai kosteuspyyhkeitä ja muovipusseja.
Katso tarkempi lista tarvikkeista Kotivara-sivulta.
Ohjeet sähkökatkon aikana
Kodin sähkölaitteet
- Sammuta sähkölaitteet. On tärkeää sammuttaa etenkin nämä: liesi, silitysrauta, kahvinkeitin ja pesukone.
- Älä avaa pakastinta.
- Suojaa jääkaapin ja pakastimen alusta, koska laitteista voi valua vettä.
Ruoan säilyttäminen ja valmistaminen
- Syö jääkaapista ensin se ruoka, joka pilaantuu helposti.
- Syö ruokaa, jota ei pidä kuumentaa, kuten leipää.
- Voit tehdä ruokaa ulkona grillillä, retkikeittimellä tai nuotiolla. Ole varovainen tulen kanssa.
- Jos sää on kylmä, voit säilyttää ruokaa pihalla tai parvekkeella. Pakkaa ruoka hyvin, niin se pysyy puhtaana ja on suojassa eläimiltä.

Sähkökatkon aikana viemäriin ei saa mennä vettä. Valuta vesi ämpäriin tai astiaan. Vessanpönttöön ei saa mennä mitään. Suojaa pönttö muovipussilla. Älä vedä vessaa.
Vesi ja WC
- Sähkökatkon aikana hanasta voi tulla vettä, mutta sitä ei saa mennä viemäriin eli putkistoon.
- Kerää vesi esimerkiksi ämpäriin, vatiin tai kattilaan.
- Käytä vain kylmää vettä. Sähkökatkon aikana kuuma vesi voi olla kiehuvaa.
- Älä käy suihkussa tai kylvyssä.
- Pese kädet vadin tai muun astian päällä, tai käytä käsidesiä tai kosteuspyyhkeitä.
- Vältä WC:n käyttöä, jos voit.
- Vedä WC vasta, kun sähkökatko on ohi. Kerää vessapaperit roskapussiin, niin vessanpönttö ei mene tukkoon.
- Jos sähkökatko on pitkä, laita vessanpönttöön muovipussi ja käytä pussia vessana. Laita pussiin paljon kuiviketta, kuten WC-paperia tai sanomalehtipaperin palasia. Sulje pussi hyvin ja laita se kahden muun muovipussin sisälle. Sulje pussit hyvin ja vie sekajätteen roskikseen.
Jos sähkökatko kestää kauan, vesihuoltolaitos antaa tarkemmat ohjeet veden käyttämisestä.
Lämmitys ja lämpimänä pysyminen
Jos ulkona on viileää, kodin lämpötila voi nopeasti laskea alle 15 asteeseen sähkökatkon aikana.
Näin pidät kodin lämpimänä:
- Sulje ovet käytävään, tuulikaappiin ja eteiseen.
- Sulje ikkunat.
- Älä avaa ulko-ovea turhaan.
- Tuki raot, joista voi tulla kylmää ilmaa.
- Peitä ikkunat paksuilla verhoilla tai vilteillä.
- Lämmitä kotia takan tai kamiinan avulla, jos voit.

Jos asunto kylmenee liikaa, voit rakentaa teltan sisälle ja nukkua siellä perheenjäsenten kanssa. Teltta auttaa pysymään lämpimänä.
Näin pysyt itse lämpimänä:
- Pukeudu lämpimästi, vaikka olet sisällä.
- Lepää paljon ja syö hyvin. Se auttaa kestämään kylmää. Älä juo alkoholia.
- Tee yhdestä huoneesta mahdollisimman lämmin. On hyvä, jos huone on keskellä asuntoa.
- Tuo lattialle lisää mattoja.
- Sulje muiden huoneiden ovet ja myös lämpimän huoneen ovi.
- Varaa kaikille perheenjäsenille lämpimään huoneeseen nukkumispaikka, peittoja ja makuupusseja.
- Nukkukaa lähekkäin. Voitte nukkua saman peiton alla.
- Teltta lämmittää myös kotona. Tee vilteistä teltta pöydän ympärille ja nukkukaa pöydän alla. Voit myös pystyttää retkiteltan sisälle.
Sähkökatkon jälkeen
- Tarkista, että mikään sähkölaite ei ole jäänyt päälle. Jos näin käy, laite voi aiheuttaa tulipalon. Tarkista erityisesti liesi, silitysrauta, kahvinkeitin ja pesukone.
- Tarkista, onko jääkaapissa tai pakastimessa pilaantunutta ruokaa. Älä syö sitä.