Sisälle suojautuminen tarkoittaa, että sinun pitää mennä sisälle ja sulkea ikkunat, ovet ja ilmanvaihto. Saat ohjeet 112 Suomi -sovelluksella.
Sisälle suojautuminen
Joskus vaaratilanteessa ihmisten täytyy mennä heti sisälle, jos ilmaan pääsee esimerkiksi myrkyllistä kaasua tai savua. Viranomaiset tiedottavat vaaratiedotteella ja yleisellä vaaramerkillä, jos sinun pitää suojautua sisälle. Saat mennä ulos vasta, kun viranomainen antaa luvan. Lue, miten varaudut vaaratilanteeseen ja miten toimit sen aikana.
Milloin pitää suojautua sisälle?
Vaarallista kaasua tai säteilyä ei voi yleensä havaita. Osa vaarallisista aineista on hajuttomia ja värittömiä. Myrkyllisten kaasujen hengittäminen ja radioaktiivinen säteily on terveydelle vaarallista. Viranomaiset tiedottavat vaaratilanteesta vaaratiedotteella ja yleisellä vaaramerkillä.
- Tulipalossa syntyy myrkyllistä savukaasua. Savukaasun pystyy yleensä havaitsemaan helposti.
- Kaasuvaaran aiheuttaa esimerkiksi vaarallisten aineiden onnettomuus.
- Säteilyvaaran aiheuttaa esimerkiksi onnettomuus ydinvoimalassa.
- Suojaudu aina sisälle eli mene heti sisälle, kun kuulet yleisen vaaramerkin tai saat vaaratiedotteen.
- Suojaudu sisälle myös, jos havaitset itse tällaisen vaaran.
Näin varaudut etukäteen vaaratilanteeseen
Opettele tunnistamaan vaaramerkki. Lataa myös puhelimeesi 112 Suomi -sovellus, johon vaaratiedotteet tulevat. Hanki kotiin tarvittavat tarvikkeet ja selvitä, miten ilmanvaihto toimii.
- Yleinen vaaramerkki on minuutin pituinen ääni, joka nousee ja laskee. Se kuuluu ulkona. Kun kuulet vaaramerkin, mene sisälle. Kuuntele tästä linkistä yleinen vaaramerkki. Vaaramerkkiä testataan joka kuukauden ensimmäinen maanantai kello 12. Silloin sinun ei tarvitse tehdä mitään.
- Vaaratiedote annetaan radiossa, televisiossa ja 112 Suomi -sovelluksella. Lataa tästä linkistä puhelimeesi 112 Suomi -sovellus.
- Selvitä, miten koneellinen ilmanvaihto suljetaan asunnossasi. Voit kysyä neuvoa asuntosi huoltoyhtiöltä tai henkilökunnalta, jos asut palveluasunnossa. Selvitä myös, onko mahdollista asentaa asuntoon IV-hätäseis-painike.
- Varaa kotiin ilmastointiteippiä ja tuorekelmua, joilla voit tukkia ja tiivistää aukot.
- Varaa joditabletteja kotiin lapsille ja aikuisille, jotka ovat 40 vuotta tai alle. Voit ostaa joditabletteja apteekista. Kysy apteekista tarkemmat ohjeet, miten joditabletteja käytetään. Julkinen terveydenhuolto hankkii ja jakaa joditabletit alle 3-vuotiaille lapsille.
- Henkilökunnan täytyy huolehtia palveluasuntojen varautumisesta.

Lataa 112 Suomi -sovellus älypuhelimeesi sovelluskaupasta. Sovellus on maksuton.
Näin lataat 112 Suomi -sovelluksen älypuhelimeesi
- Saat kaikki vaaratiedotteet älypuhelimeesi, kun sinulla on 112 Suomi -sovellus.
- Sovellus on ilmainen, ja voit ladata sen puhelimesi sovelluskaupasta. Sovelluskauppoja ovat Google Play (Android-puhelimessa), App Store (iPhone-puhelimessa) ja App Gallery (Huawei-puhelimessa).
- Varmista, että sovelluksen tunnuskuva näkyy puhelimesi näytöllä. Silloin löydät sovelluksen helposti.
- Kun avaat sovelluksen ensimmäisen kerran, anna nämä tiedot: puhelinnumerosi ja se, millä kielellä haluat käyttää sovellusta. Vaihtoehdot ovat suomi, ruotsi ja englanti.
- Muista sallia 112-sovellukselle sijaintisi käyttö, jotta saat tiedotteet.
- Sovelluksen asetuksissa voit valita, mitä ilmoituksia saat sovelluksesta.
- Lue lisää sivuilta 112.fi. Sivut ovat yleiskielellä.
Toimi näin, kun kuulet yleisen vaaramerkin
- Kun kuulet vaaramerkin tai saat tiedon vaarasta, mene sisälle ja noudata ohjeita. Sisätiloja ovat koti, koulu, työpaikka tai muu rakennus.
- Sulje ovet ja ikkunat.
- Jos pystyt, pysäytä koneellinen ilmanvaihto.
- Sulje tuuletusaukot ja tiivistä raot esimerkiksi tuorekelmulla tai ilmastointiteipillä.
- Avaa radio ja odota rauhallisesti ohjeita.
- Vältä puhelimen käyttöä, että puhelinverkko ei tukkeudu.
- Älä poistu alueelta ilman viranomaisten lupaa.
- Ota joditabletti vain silloin, jos viranomainen kehottaa.
- Jos vaaran aiheuttaa säteily, laita juomaa ja ruokaa tiiviisiin astioihin.
Näin tiivistät tilan vaaratilanteessa
Kun sisälle täytyy suojautua, tilasta täytyy tehdä mahdollisimman tiivis. Sulje ensin ovet, ikkunat ja ilmanvaihtoaukot. Tiivistä sitten kaikki raot esimerkiksi tuorekelmulla tai ilmastointiteipillä. Silloin sisälle pääsee vähemmän savua, kaasua tai säteilyä.
Sulje koneellinen ilmanvaihto pois kytkimestä. Jos tilassa on IV-hätäseis-painike, voit sulkea siitä ilmanvaihdon. Kaikissa rakennuksissa ei kuitenkaan ole koneellista ilmanvaihtoa. Joissakin rakennuksissa ainoastaan kiinteistöhuolto voi sammuttaa ilmanvaihdon.
Joditabletit säteilyvaarassa
- Joditabletti estää radioaktiivisen jodin kertymistä kilpirauhaseen. Säteilyssä on radioaktiivista jodia.
- Ota joditabletti vain viranomaisen kehotuksesta.
- Ota joditabletti pakkauksen ohjeen mukaan.

Väestönsuojat on merkitty tällä merkillä. Viranomaiset kertovat, jos sinun pitää mennä väestönsuojaan.
Väestönsuojat
- Väestönsuoja on tila, joka suojaa esimerkiksi vaaralliselta kaasulta ja säteilyltä.
- Joskus vaaratilanteessa pitää mennä väestönsuojaan. Väestönsuoja on yleensä rakennuksen kellarikerroksessa.
- Viranomaiset kertovat, jos väestönsuojaan pitää mennä.
- Väestönsuojan kansainvälinen merkki on sininen kolmio oranssilla pohjalla.
- Väestönsuojat sijaitsevat yleensä asuintaloissa ja yleisissä rakennuksissa.
- On hyvin harvinaista, että vaaratilanteessa täytyy mennä väestönsuojaan. Yleensä riittää, että menet sisälle johonkin rakennukseen.