Tartuntataudit ovat tauteja, jotka tarttuvat eli leviävät helposti ihmisestä toiseen.

Tartuntataudit

Miten voit suojautua tartuntataudilta ja estää sen leviämistä? Tartuntatauti leviää ihmisestä toiseen, eli monet ihmiset sairastuvat tautiin. Tartuntatauti voi levitä tietyllä alueella tai koko maailmassa. Lue, miten varaudut tartuntauteihin ja miten toimit epidemian tai pandemian aikana.

Mitä ovat tartuntataudit ja miten ne tarttuvat?

Tietyn alueen tartuntatautia sanotaan epidemiaksi. Jos tauti leviää koko maailmaan, puhutaan pandemiasta. Tartuntatauteja ovat esimerkiksi monet vatsataudit ja hengitystieinfektiot, kuten influenssa ja koronavirus. Tartuntataudit leviävät esimerkiksi pisaratartuntana. Jos tartuntatauti on vaarallinen, viranomaiset antavat tarkempia ohjeita toimintaan taudin leviämisen aikana.

Pisaratartunta

Pisaratartunta tarkoittaa taudin leviämistä pisaroiden välityksellä, kun sairastunut ihminen yskii, aivastaa tai oksentaa. Samalla ilmaan, pinnoille ja käsiin leviää pieniä pisaroita. Pisaroissa on viruksia ja bakteereja, jotka aiheuttavat taudin.

Miten voit varautua tartuntatauteihin ja ehkäistä niitä?

Kannattaa varautua etukäteen tilanteeseen, jossa tartuntatauti leviää. Voit myös välttää tartuntoja, kun toimit oikein.

 

Ihminen ojentaa kyynärvartensa, jonka on käärinyt paidanhihan alta esiin, ja toinen pistää siihen rokotuspiikin.

Monia tartuntatauteja vastaan on rokotus. Huolehdi, että sinulla on tarvittavat rokotukset.

Yleisiä ohjeita

  • Muista ottaa rokotukset tartuntatauteja vastaan. Kaikkia tartuntatauteja vastaan ei kuitenkaan ole rokotteita. Voit tarkistaa rokotussuositukset THL:n sivuilta. Sivut ovat yleiskielellä.
  • Jos lähdet matkalle, tarkista ennen matkaa myös muiden maiden tartuntataudit ja hanki tarpeelliset rokotukset. Voit tarkistaa tiedot Terveyskirjastosta. Sivut ovat yleiskielellä.
  • Matkaa varten myös lemmikkieläinten pitää ottaa tarvittavat rokotukset.
  • Pidä kotona varalla kasvomaskeja ja käsidesiä.
  • Muista myös varata kotiin särkylääkkeitä. Varaa kotiin myös reseptilääkkeitä, jos tarvitset niitä.
  • Tarkista Kotivara-sivulta, mitä tarvikkeita kotiin kannattaa varata.
  • Et ole yksin, voit pyytää apua.

Näin peset kädet oikein

  1. Kastele kädet runsaalla vedellä.
  2. Ota saippuaa ja hiero kämmeniä vastakkain.
  3. Hiero kämmenselät, peukalot ja sormien välit.
  4. Hiero sormia lomittain vastatusten.
  5. Huuhdo kädet runsaalla vedellä.
  6. Kuivaa kädet huolellisesti käsipaperilla tai pyyhkeellä.
  7. Sulje hana käsipaperilla tai pyyhkeellä.

(Video ja ohjeet: THL)

Pese kätesi aina

  • kun tulet ulkoa sisälle
  • ennen ruoanlaittoa ja ruokailua
  • vessassa käynnin jälkeen
  • vaipan vaihdon jälkeen
  • niistämisen, yskimisen, aivastamisen tai oksentamisen jälkeen
  • kun olet koskenut samoja pintoja kuin kipeä henkilö.

 

Ihminen aivastaa nenäliinaan.

Voit estää tartuntataudin leviämistä, jos yskit ja aivastat nenäliinaan tai hihaan.

Yski ja aivasta oikein

  • Suojaa suu ja nenä nenäliinalla ja laita se heti roskiin.
  • Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yski tai aivasta paidan hihan yläosaan. Älä aivasta käsiisi. Käsistä pisarat leviävät helposti.

 

Ihminen, jolla on nenänsä ja suunsa suojana kasvomaski.

Myös kasvomaski voi ehkäistä tartuntataudin leviämistä.

Muista kasvomaski ja hyvä ilmanvaihto

  • Kasvomaski eli kasvosuojain voi ehkäistä tartuntoja. Kasvomaskeja on erilaisia, kaikki eivät suojaa yhtä hyvin. FFP2- ja FFP3 -kasvomaskit ovat tehokkaita.
  • Kasvomaski suojaa tartunnalta myös silloin, jos joudut olemaan sairastuneen henkilön kanssa samassa tilassa.
  • Hyvä ilmanvaihto ja säännöllinen tuuletus ehkäisevät tartuntoja.

Pysy kotona, jos sairastut

  • Jos olet sairas, jää kotiin lepäämään. Muista sairastaa rauhassa, älä lähde liikkeelle liian aikaisin. Silloin tauti voi pahentua tai levitä muihin ihmisiin.
  • Tartuntatauti tarttuu yleensä helpoiten ennen selkeiden oireiden alkamista ja kun oireet ovat voimakkaimmat. Tauti voi tarttua vielä sen jälkeen, kun oireet ovat vähentyneet.
    Siksi kannattaa olla yksi oireeton päivä kotona.
  • Vältä muiden tapaamista, jos sinulla on oireita.
  • Käytä kasvomaskia, jos joudut menemään esimerkiksi kauppaan tai apteekk­iin.
  • Huolehdi huolellisesta käsien pesusta.
  • Voit pyytää apua, esimerkiksi joku muu voi käydä kaupassa tai apteekissa puolestasi.