Voit pyytää apua häiriötilanteeseen varautumiseen ja häiriötilanteen aikana, esimerkiksi kaupassa käymiseen.
Tietoa ja apua
Selvitä häiriötilanteessa, mistä on kyse ja mitä voit tehdä. Muista myös pyytää apua ja jutella muiden kanssa. Yhdessä pärjäämme paremmin.

Jos internet ja älypuhelin eivät toimi, saat tietoa radion kautta. Muista hankkia kotiin paristoja ja radio, joka toimii paristoilla.
Mistä saat lisää tietoa häiriötilanteessa?
Saat tietoa
- läheisiltä ihmisiltä
- viranomaisten verkkosivuilta
- Yleisradion eli Ylen radiokanavilta ja osoitteesta yle.fi
- Ylen selkokieliset uutiset löydät osoitteesta https://yle.fi/selkouutiset
Huolehdi, että sinulla on radio, joka toimii paristoilla. Noudata häiriötilanteessa viranomaisten ohjeita.
Muista, että kukaan ei ole yksin
Älä jää yksin. Puhu läheisten tai naapureiden kanssa, jos jokin asia huolestuttaa sinua. Voit pyytää apua häiriötilanteeseen varautumiseen ja häiriötilanteen aikana.
Terveydenhuollon Päivystysapu auttaa äkillisissä terveysongelmissa. Päivystysavun puhelinnumero on 116 117. Puhelu on ilmainen.
Mieli ry antaa keskusteluapua kriisipuhelimessa numerossa 09 2525 0111 tai Mieli ry:n chatissa eli verkkokeskustelussa. Lisätietoa palveluista löytyy Mieli ry:n nettisivuilta. Sivut ovat yleiskielellä.
Hätätilanteessa soita hätänumeroon 112, jos tarvitset apua heti. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi tulipalo, ihmisen vakava loukkaantuminen tai muu hätätilanne, johon tarvitaan palokunta, ambulanssi tai poliisi.

Noudata myös häiriötilanteessa arkirutiineja eli syö, nuku ja liiku riittävästi. Kalenteri auttaa suunnittelemaan sopivan aikataulun.
Rutiinit auttavat myös häiriötilanteessa
Muista huolehtia itsestäsi. Noudata päivärutiineja myös häiriötilanteen aikana.
- Nuku riittävästi: noin 8 tuntia yössä, jos mahdollista.
- Syö säännöllisesti ja monipuolisesti: syö aamupala, lounas, illallinen ja iltapala.
- Liiku säännöllisesti: voit esimerkiksi kävellä, jumpata ja venytellä myös sisällä.
- Tee sinulle mieluisia asioita kotona: voit esimerkiksi pelata, lukea, piirtää, askarrella tai neuloa.