Vesikatko tarkoittaa tilannetta, jossa kodin hanavettä ei voi käyttää.
Vesikatko
Joskus kodin hanavettä ei voi käyttää. Esimerkiksi sähkökatkon aikana hanasta ei aina tule vettä. Joskus vesi voi olla saastunutta eli likaista, ja silloin vettä ei saa käyttää. Lue, miten pärjäät ilman hanavettä.
Varaa kotiin vettä ja vesiastioita
- Vesi on tärkeä osa kotivaraa. Ihminen tarvitsee joka päivä noin 2 litraa juomavettä. Kotona täytyy olla ainakin 6 litraa vettä jokaiselle perheenjäsenelle.
- Lisäksi vettä tarvitaan ruoanlaittoon ja peseytymiseen.
- Kotona täytyy olla myös vesiastioita, joissa on kansi tai korkki. Hyviä vesiastioita ovat kanisterit sekä ämpärit, joissa on kansi.

Laita vessanpönttöön muovipussi vesikatkon aikana ja käytä sitä vessana.
Toimi näin vesikatkon aikana
Jos vettä ei tule
- Jos vesikatko kestää kauan, alueen asukkaille järjestetään vedenjakelupiste.
- Kun haet vettä vedenjakelupisteestä, ota mukaan vesiastioita.
- Vesikatkon aikana WC-pöntön voi vetää vain kerran. Laita vessanpönttöön muovipussi ja käytä pussia vessana. Laita pussiin paljon kuiviketta, kuten WC-paperia tai sanomalehtipaperin palasia. Sulje pussi hyvin ja laita se kahden muun muovipussin sisälle. Sulje pussit hyvin ja vie sekajätteen roskikseen.
Jos vesi on saastunutta
- Vesi voi saastua esimerkiksi, jos siihen pääsee bakteereja.
- Joskus saastunutta vettä voi käyttää, jos sen keittää ensin. Joskus vettä ei voi käyttää ollenkaan. Viranomaiset ja alueen vesihuoltolaitos antavat tarkat ohjeet.
- Teippaa hanaan lappu, joka kertoo, että vettä ei voi käyttää. Näin et käytä vettä vahingossa.
- Joskus vesijohto pitää kloorata eli puhdistaa kloorilla ennen kuin vettä voi taas käyttää. Kloori on voimakas ja myrkyllinen aine. Älä käytä vettä kloorauksen aikana.
- Vesikatkon jälkeen puhdista kaikki laitteet ja astiat, joissa on voinut olla saastunutta vettä.
Mistä saat lisää tietoa?
- Joskus vesikatkosta tiedetään etukäteen. Silloin saat tiedon vesikatkosta taloyhtiöltäsi tai oman alueesi vesilaitokselta.
- Jos vettä ei tule normaalisti, katso, onko asiasta tietoa oman alueesi vesilaitoksen verkkosivuilla.
- Joskus vesikatkon aikana on myös sähkökatko. Lue Sähkökatko-sivulta, miten toimit ilman sähköä.